Olen tehnyt muutama vuosi sitten analyysin kiinnostavista
kuorma-autovalmistajista. Tutkin silloin pintapuolisesti kolmea eri yhtiötä,
jotka olivat Volvo, MAN ja Scania. Kaksi näistä löytyy Ruotsin pörssistä ja
yksi Saksan pörssistä. MAN ja Volvo osoittautuivat näistä kiinnostavimmiksi
yhtiöiksi mutta silloin oli tarjolla vielä kiintoisampia toimialoja, joten
sijoitukset näihin jäivät tekemättä. Tutkin pikaisesti Volvon ja MANin
kehitystä tässä parin vuoden aikana ja havaitsin, että Volvon arvostus oli jäänyt
aika paljon jälkeen MANista. Volvon syvällisempi tarkastelu herätti kiinnostukseni
yhtiöön ja tein alkuvuodesta ensimmäiset sijoitukset ja tässä parin kuukauden
aikana olen kasvattanut Volvon osuutta salkussani.
Volvon tuotteet (lähde: Volvon vuosikertomus 2013) |
Rekkojen lisäksi Volvo Groupiin kuuluvat myös linja-autot,
työkoneet ja teollisuus- sekä merimoottorit. Myynnistä 65 prosenttia tulee
rekoista, 20 prosenttia työkoneista, 6 prosenttia linja-autoista ja 3
prosenttia Penta-moottoreista. Myynnin jakautuminen maanosittain näyttää
seuraavalta: Eurooppa 39 prosenttia, Pohjois-Amerikka 23 prosenttia, Aasia 20
prosenttia, Etelä-Amerikka 11 prosenttia ja muu maailma 7 prosenttia. Volvo myy
rekkoja Volvon lisäksi neljällä muulla merkillä, jotka ovat Renault, UD, Mack
ja Eicher. Myynti on jakautunut kohtuullisen hyvin globaalilla tasolla ja on
suuruudeltaan noin 300 miljardia kruunua vuodessa eli noin 30 miljardia euroa
vuodessa.
Osinkotuotto on tämän hetkiselle osakkeen hinnalle
laskettuna noin 3 prosenttia. Viime vuosi ei ollut tuloksen osalta paras
mahdollinen ja yksi keskeisimpiä syitä oli suuri tuoteuudistus, jonka seurauksena valmistettiin
rinnakkain vanhoja ja uusia malleja. Tämän vuoden pitäisi olla huomattavasti
parempi uusien tuotteiden korkeamman kysynnän vuoksi. Volvolla on meneillään
mielenkiintoinen monivuotinen strategia kannattavuuden parantamiseksi. Viime
vuoden osalta strategian keskeisin osa oli laaja tuotteiden uudistaminen ja
tämän vuoden osalta painopiste on orgaanisessa kasvussa ja toiminnantehostusohjelmassa,
joka sisältää useita kohtia. Tällä strategialla pyritään parantamaan voittomarginaalia
kolmella prosentilla vuoden 2015 loppuun mennessä, mikä tarkoittaa nykyisellä
myynnin tasolla noin miljardia euroa vuodessa.
Itse aloitin ostot alkuvuodesta reilun 80 kruunun tasolta ja
oletin, että kurssi tulee mahdollisesti saavuttamaan noin 120 kruunun tason
ennen vuoden vaihdetta ja vuoden 2015 aikana tullaan ylittämään 130 kruunun
taso. Mielestäni markkinat ovat ylireagoineet viime vuoden osalta Volvon
tilanteeseen ja tämän vuoden aikana kurssitaso tulee korjautumaan. Toistaiseksi
korjausta on tapahtunut nopeammin, kuin olen odottanut ja tällä hetkellä
osakkeen hinta on noin 100 kruunun tasolla eli puolimatkassa ollaan menossa. Jos
kehitys on oletusteni mukaista, niin tulen pienentämään Volvon osuutta
salkussani tämän vuoden lopussa ja etsimään uuden kohteen, joka pystyy
tarjoamaan nopeaa kasvua salkkuuni. Olen noudattanut samankaltaista strategiaa muun
muassa ABB:n ja K+S:n kanssa aikaisemmin kohtuullisen hyvin tuloksin ja niiden
kokemuksen pohjalta löysin Volvon yhdeksi seuraavista yhtiöistä, joissa pyrin
hyötymään markkinahäiriön tarjoamista mahdollisuuksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti